Gisteren hebben wij met alle medewerkers een interactieve studiemiddag gehad over de aanpak van pesten. Bureau Horizon bracht een krachtig toneelstuk waarbij wij als publiek niet alleen toeschouwers waren, maar ook regisseurs.
Door pestsituaties na te spelen en samen na te denken over mogelijke interventies, kregen we waardevolle inzichten in wat wél en niet werkt in de praktijk. Hoe kunnen wij als onderwijsmedewerkers pesten signaleren, voorkomen en effectief ingrijpen? Het interactieve theater bracht verschillende perspectieven en concrete handvatten om bij te dragen aan een veilige en respectvolle leeromgeving.
Wat vooral naar voren kwam, is dat pesten nooit op zichzelf staat. De rol van meelopers is cruciaal: kiezen zij ervoor om mee te doen of om de gepeste te steunen? Ook de achtergrond van de pester is belangrijk—vaak ligt er onzekerheid of eigen pijn aan ten grondslag. En voor het slachtoffer? Wat kan hij of zij doen, en hoe kunnen wij helpen om het gevoel van machteloosheid te doorbreken?
Als school geloven wij dat de aanpak van pesten een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Ouders, docenten en leerlingen spelen hier allemaal een rol in. Alleen door samen te werken en in gesprek te blijven, kunnen we pesten effectief tegengaan. Daarom blijven wij onszelf continu scholen, zodat we niet alleen kennis overdragen, maar ook een veilige leeromgeving creëren waarin iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt.

