Deze week was het Engelse week op de Prins Florisschool, en dat betekende niet alleen extra aandacht voor de Engelse taal, maar ook een (terugkerende) mooie samenwerking tussen het primair en voortgezet onderwijs. Onze middelbare scholieren stapten uit hun comfortzone en gaven Engelse lesjes aan de leerlingen van de basisschool.
Wat dit project zo bijzonder maakt, is dat het op meerdere niveaus een waardevolle ervaring is:
✅ Overstijgende samenwerking tussen PO en VO – Door samen te werken aan projecten zoals deze, versterken we de verbinding tussen basisscholen en middelbare scholen. Het helpt leerlingen van beide niveaus om op een natuurlijke en laagdrempelige manier met elkaar in contact te komen.
✅ Leren door te doen – Onze VO-leerlingen ontdekten hoe het is om voor een klas te staan. Ze leerden hoe ze kennis kunnen overbrengen, hoe ze voor een groep kunnen spreken en hoe ze omgaan met jonge leerlingen. Een mooie eerste kennismaking met lesgeven!
✅ Zelfvertrouwen en persoonlijke groei – Voor veel leerlingen was dit een spannende, maar ook enorm waardevolle ervaring. Ze durfden uit hun comfortzone te stappen en merkten hoe leuk en leerzaam het kan zijn om iets over te dragen aan anderen.
✅ Taalvaardigheid in de praktijk – Engels leer je niet alleen uit een boek, maar vooral door te gebruiken! Dit project gaf zowel de basisschool- als de middelbare scholieren een kans om de taal op een speelse en interactieve manier toe te passen.
✅ Enthousiasme en inspiratie – De energie en betrokkenheid van onze leerlingen waren aanstekelijk. Door spelletjes, liedjes en interactieve activiteiten werd het leren van Engels een feestje.
Dit soort initiatieven laten zien hoe waardevol het is om onderwijs te verbinden. Samen leren, samen groeien.




