Woensdag 16 oktober werd in de aula van het ONC aan de Parkdreef de vierde Greenteam-conferentie gehouden. Naast leerlingen van het Alfrink, het Erasmus, het Picasso, het ONC en basisscholieren waren er ook docenten uit Haarlem en Leiden aanwezig. In genoemde steden is het plan om naar het voorbeeld van Zoetermeer ook een eigen Greenteam-netwerk op te zetten.
Na de opening door directeur Martijn van Velzen was er een inspirerende toespraak door Dieuwke Slump. Zij probeert duurzaamheid een integraal onderdeel te maken van haar leven door onder meer zelf voedsel te verbouwen en energie op te wekken.
De dag werd mede vormgegeven door de Young Innovators, een educatieprogramma waar jongeren ervaren hoe zij actief kunnen bijdragen aan duurzaamheidsuitdagingen en meer specifiek voedselstromen. Leerlingen werden via een gestructureerd raamwerk uitgedaagd na te denken over de voedselsituatie in en rondom hun school. Er werd onder meer gebruikgemaakt van data die de leerlingen een week eerder zelf verzameld hadden. Het gehele project is een voorbeeld van een Citizen Science project.
Tijdens de middagpauze werkten alle leerlingen mee aan de bereiding van de lunch die werd samengesteld op basis van duurzame producten en ingrediënten; zo werden pompoenpitten gebruikt voor olie in plaats van palmolie. Het gezegde ‘’man ist was man ißt’’ werd verder onderbouwd door de voedselwandelingen die gedurende de hele dag plaatsvonden en waarbij leerlingen leerden over lokaal geproduceerde etenswaren.
’s Middags werden de plannen verder geconcretiseerd en tenslotte gepresenteerd in de vorm van een markt. Daarbij was ook wethouder Velzen aanwezig. Hij hoorde onder meer over het plan om moestuinen in te zetten voor de schoolkantine, over spaarkaarten om leerlingen te bewegen meer gezonde producten uit de schoolkantine te gebruiken en over een bewustwordingscampagne gericht op basisschoolleerlingen.
De middag werd afgesloten met hapjes klaargemaakt door het Praktijk College en een korte toespraak door de wethouder Velzen waarin hij de scholen en leerlingen opriep om zich te blijven inzetten voor duurzaamheid.